Zapiekanka Makaronowa
 

Dlaczego spożywanie makaronu ze szpinakiem ustrzeże nas od anemii.

24.10.2014, godzina 12:34

Blada skóra, strata apetytu, bóle głowy, wrażenie osłabienia, duszność już po małym wysiłku. Znasz te symptomy. Zweryfikuj czy to nie niedokrwistość.

Anemię diagnozuje się wtedy, gdy takie wskaźniki krwi, jak poziom czerwonych krwinek, poziom hemoglobiny lub hematokryt klasyfikują się niżej wartości optymalnych. Jest to stan groźny dla zdrowia. Dochodzi wówczas do nieprawidłowego natlenienia komórek organizmu. A im mniej tlenu dopływa do komórki tym mniej jest ona zdolna do pracy i pełnienia określonych funkcji.

Przyczyn niedokrwistości jest sporo. Może być wynikiem infekcji, ciąży, czy złej diety, ubogiej w składniki wpływające na produkcję czerwonych krwinek. My doradzimy co zrobić z tą ostatnią grupą niedokrwistości, czyli tworzących się w wyniku nieprawidłowego odżywiania.

Wyodrębniamy różne rodzaje anemii dieto-zależnych:

pierwsza z nich to ta, gdy mamy niedobory żelaza. Żelazo występuje w pożywieniu pod dwoma postaciami. Jedno to tzw. żelazo hemowe, które odszukamy w mięsie, podrobach oraz owocach morza. Jest ono świetnie asymilowane przez nasze ciało. Drugie to natomiast żelazo niehemowe, obecne w artykułach roślinnych, nabiale i jego przetworach. Jest ono znacznie słabiej strawne. By podnieść jego pochłanianie z przewodu pokarmowego do krwi, wypada podawać je w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego. Komponenty te odnajdziesz głównie w takich warzywach i owocach jak: brokuł, kalafior, natka pietruszki, dzika róża, cytryna itp.

Występują takie składniki żywności, które zmniejszają przyswajanie żelaza. Kwalifikujemy do nich na przykład: taniny, polifenole, szczawiany. Substancje te permanentnie krępują żelazo w przewodzie pokarmowym i przez to nie może ono być zaabsorbowane do układu krwionośnego.

Skutkiem tego w czasie "wychodzenia z" niedokrwistości wynikającej z niedostatku tego mikroelementu zastosuj się do poniższych wskazówek. Nie popijaj posiłków ani suplementów żelaza herbatą lub kawą. Unikaj warzyw zasobnych w szczawiany. Nie wcinaj czekolady oraz nie przyjmuj suplementów mających w sobie cynk i wapń.

Jeżeli pragniecie podtrzymać optymalny poziom żelaza to zalecamy konsumować makaron ze szpinakiem.

Artykuły powiązane